Monday, February 6, 2012

Jom Kenali Rambut Korang :)

Assalamualaikum korang. Selamat pagi u . Dah pukul 1:30am da ni, mata aku memang tak akan tidur time nie sebab tak rasa mengantuk lagi. Selepas penat join GA and contest aku nak berkongsi la sedikit ilmu kat korang mengenai RAMBUT. Aku nak kongsi la kat korang apa yanag aku belajar, tak nak la simpan sorang sorang. Tak bahek la cenggitue kan kan kan .




Okay . Kita teruskan, siapa kat sisni ada rambut? Haaa mesti laa ada kan, kecuali manusia yang botak sejak azali lagi. Haihh, ada ke manusia cenggituh ?. okay berbalik pada topic kita. Korang mesti sentiasa jaga rambut kan kan kan. Penjagaan rambut adalah sangat penting tau untuk memelihara rambut and kulit kepala korang supaya rambut and kulit kepala sentiasa sihat :). Kena praktik kan selalu penjagaan rambut kalau tak rambut mudah gugur.


Melanin adalah salah satu pigmen yang terdapat dalam rambut yang menberi warna perang atau hitam pada rambut. Mekanin terdapat didalam korteks dan merupakan pigmen yang menyebabkan rambut bewarna. Warna rambut bergantung kepada jumlah melanin yang terkandung di dalam korteks. Kalau korang nak tau melanin ni merupa kan pigmen yang bewarna hitam, oerang dan kuning. Rambut yang hitam mengandungi lebih banyak melanin daripada rambut perang. Kalau rambut korang tu warna hitam maknanya rambut korang tu sihat. Kalau keperangan tu tak berapa nak sihat la tu. Semakain banyak melanin dalam rambut, semakin sihat la rambut kita. Cewahhh dah macam hipitesis pulak dah . haha



rambut ada 4 jenis iaitu rambut noramal, rambut kering, rambut berminyak dan rambut bermasalah.

  • Normal --> rambut kelihatan bersinar dan cantik. Kulit kepala tidak terlalau kering dan terlalau brminyak. Rambut jenis ni mudah digayakan dan stail yang dibentuk lebih tahan lama.

  • Kering --> rambut mudah kusut, kelihatan kusam dan mengerbu. rambut kering akan mudah bercabang di hujung nya jika dibiarkan dan agak sukar untuk digayakan.

  • Berminyak --> rambut sentiasa kelihatan lembap. keadaan kulit kepala juga akan kelihatan berminyak dam melekit. mudah memerangkan kotoran dan habuk. berbau hapak dan sering mengeluarkan bau yang kurang menyanang kan.

  •  Rambut bermasaalah :
  1. rambut berbuah -->  keadaan rambut berbintik bintik seperti buah. ini kerang korang selalau ikat rambut bila rambut basah. kan . ye dak ? 
  2. rambut bercabang --> hujung rambut bercabang. rambut jenis ini adalah tidak sesuai untuk dibiarkan panjang. kalau ada nampak cabang tu terus poton tau. :)
  3. rambur berkelemumur -->  kepingan ini terjadi disebabkan lapisan kulit mati yang paling luar (korneum) terlalu aktif dan menyebabkan berlakunya pertikaran yang cepat. 



okay . da tau kan ? kita perempuan kena jaga rambut. terutamanya yang pakai tudung tu. lagi la kena jaga baik baik. kalau tak jadi la macam masalah kat atas tu. Nanti aku post pasal cara cara memelih shampoo and cleanser yang betul k .. bui bui . 


4 comments :

hawiz said...

yup..dh tau da..hihi

Anonymous said...

korek idung sini,

rambut saya jenis kering dan selalu bercabang. dulu o.. ni semua sebab suka kaler rambut la ni.. so, terpaksalah potong everymonth utk buang cabang tu..

cik puan muda umi said...

rambut keringgggg..tensionnyee..huhu

Anonymous said...

rambut kering..hehe..