Monday, November 7, 2011

mengatasi masalah kEencing Tak Lawas atau kencing kotor :D

ASSALAMUALAIKUM..
Hola hola hola dan selamat tengah hari  petang kpd semua rakan2 blogger smua. Korang sihat x ary nie?? Harap korang sihat2 la okay :) okay. Korang nampak x tajuk kt ats tuh? okay bagus lau nmpak .. Agak nye korang pernah alami n rasa x situasi tu?  Mesti pernah kan kan kan?? Haaa baek ngaku cepat. Sakit ni x boleh dibiar kan lame nanti boleh memdatang kan bahaya.. Bagi yang x taw apekah jenis pnyakit nie biar ak terangkan, hihihi. Masalah kencing x lawas ataw kencing kotor nie salu blaku d kalangan kaum lelaki, eh bkan lelaki jer kaum pempuan pn ad jgak :D. Korang pernah rasa x bila korang kencing korang rase sakit or pedih or rasa x puas or rasa nk kencing lg..? Korang taw x ap puncanya jd cm tuh? taw or xtaw? ok ak gtaw.



kencing berdarah







1. Korang suka sangat tahan kencing
Pernah x korang tahan kencing? mesti pernah kan, yela mesti ad sbb kan, boley jd jgak kan law balik                kampong dalam perjalanan yg jauh, trase lak nk kencing, pastu trlepas R&R haa trpaksa laa tangguh niat nk kncing tuh.. hal ni pernah jd kat ak sendiri.. seksa kot kena tahan T.T sob sob.. soo jgn if nk p mne2 tu kencing dlu siap2.. n dlm perjalanan jgn mnum ap2... hehehe.. nk mnum boleh tp biarlah berpada2 k . x kisah lah korang kt mane tp jgn tahan kencing okay .



2. saluran kencing sempit mybe batu karang
Ini terjadi kerana terdapat memdapan garam galian dalam air kncing. Garam galian tu ap?? Garam galian tuh ialah mineral seperti natrium,kalium,kalsium,oxalate,urate,klorida dan bnyak lg yg trdapat dlm minuman dan mkanan hrian kita... Kalau garam galian tu trlmpau tggi or trlmpau pekat adlm darah dea akn kua dr saluaran kncing tn trjadi la batu karang.. jd, jgn mkn trlalu bnyak calcium sbb law trlalu bnyak cmcium dlm bdan ia boleh memudaratkan.. batu karang leh jgk jd bla kita trlalu mkn makanan laut lebih2 lg sotong, udang, ketam..  :)


batu karang





3. Jangkitan kuman
ini mgkin trjadi d sebabkan jgkitan kuman d faraj.. tangan x bersih trus capok bhagian sulit.. x leh la cm tuh.. kena cuci btol2 dlu tgn tuh sblom nk pgang ap2 pon k..  hehe.. mgkin juga d  sebabkan pakaian dalam korang x bersih. Cuci dlm bersih2 sebelom pakai keh.. :)


3. Keturunan (genetic)
kadang2 ini trjadi dsebabkan keturunan keluarga.. Law macam mne skali pon kita elak ia tetap akn ada.. Yg pnting kna kawal pemakanan kita.. Jangan ikot sedap tekak korang jew hahha.. :)


CARA PENCEGAHANNYA :
  • Kena minum air sebanyak banyak nya :)
  • jangan tahan kencing yek :)
  • jangan ambil kalsium tlalu banyak.. t leh jd batu karang, sakit woo
  • kurangkn mkanan yg mngandungi exalate
  • minun jus belimbing..
  • minum barli (bukan yg serbuk)
  • makan nanas 
Maaf law entry ni tidak mnyenang kn korang yg membace. Cuma berkongsi ap yg ak taw jew n ckit rujukan.. haha.. Semua penyakit ada ubatnya. Kita cuma perlu ikhtiar n bertawakal jer. Semua terserah kepadaNYA :)  tol x kawan2 ??
renung renung kan dan selamat beramal .. 


                                                                

5 comments :

Anonymous said...

amik bahasa spanish gak ke dik?hehehe:p

SAKATA putrajaya said...

org yang kena kencing kotor ni xkira dah kawin k x ker???

Anonymous said...

org yang kena kencing kotor ni yang dah kawin ker belum kawin???

Anonymous said...

org yang kena sakit kencing kotor ni yang dah kawin ker belum kawin>?????

panrita said...

kencing koto ni boleh kene pada orang dah kwin dan tak kwin..budak2 pon boleh kene kencing kotor.